top of page

Roofvissen.



Roofvissen vanuit de belly boat… geliefd door zijn gebruiker, maar gevaarlijk voor onwetenden. Heeft U al eens een visser zien dobberen in een bootje waarvan je niet kon zien wat nu de voor- of achterkant van het ding is? En waar zijn die benen gebleven? Keert hij niet om? De 2 hoofdredenen voor het gebruik van een belly boat zijn enerzijds de beleving en anderzijds de bereikbaarheid van de stekken.


Waadpak aan, zwemvliezen over de laarzen en genieten. Zittend net op of enkele centimeters boven de waterspiegel en een mooie vangst bijna tussen je benen aan het oppervlak zien komen, een grote vis die je letterlijk enkele meters op sleeptouw neemt en je even alle richtingen laat uitkijken… dat is hengelsportbeleving ten top. Ook het ervaren van de natuur rondom het water is een pak intenser als je vanaf het water naar de oever kan kijken. Je bent stil, voorzichtig en je lijkt voor sommige dieren gewoon een grote watervogel. Dat zorgt er voor dat veel vogels, andere oeverbewoners en zelfs de vissen minder snel of niet gaan schrikken of verstoord worden (nesten van vogels en dergelijke), bij de passage van een visser op een belly boat. Sommigen zien je zelfs nauwelijks vanaf de kant. Denk maar aan een ijsvogel die langs de overhangende bomen voorbij de oever scheert op zoek naar kleine visjes in het ondiepe. Ik herinner me tijdens het schrijven een groepje van 4 dikke karpers op een kraakhelder water die rustig op 1 meter van mij, net onder het oppervlak, passeerden alsof ze eens goeiedag kwamen zeggen, snoeken die boven op het wier liggen te zonnen of te wachten op een prooi die het risico neemt om even uit de donkere diepte te komen. Prachtig! Ook dat is vissen. Bij mij gaat het niet enkel om de vangst en daarom heet het vissen, niet vangen.


Daarnaast hebben we het handige aspect van de belly boat. Je kan er bijna overal mee op het water gaan en stekken of hele gebieden bereiken die vanaf de oever enkel maar een droom zijn om er even je kunstaas langs te laten lopen. Ook de wendbaarheid van de belly boat tegenover een boot of kajak is een groot voordeel. Je draait zo om je as en het is perfect mogelijk om tot matige wind en stroming een lijn aan te houden of zelfs ter plekke te blijven liggen.

De belly boat heeft onder de roofvissers de afgelopen jaren in snel tempo aan populariteit gewonnen. Voor wandelaars, fietsers en andere passanten lijkt het wel een kermisattractie op het water. En toegegeven, op bepaalde momenten lijkt het best wel gevaarlijk voor iemand die er niet mee vertrouwd is of niet weet hoe het ding in mekaar zit. LIJKT! Door het design van de belly boat, ligt het zwaarste punt van het lichaam van de vissers net tussen of net boven de drijflichamen. Dit zorgt voor een enorme stabiliteit en maakt dat het onmogelijk is – in tegenstelling tot een kajak of kleine boot – om om te keren en in het water terecht te komen. ‘Val je daar niet vanaf?’ Val je uit je zetel als je ’s avonds naar tv zit te kijken? Neen, met een normale houding is het onmogelijk om uit je belly boat te vallen.


Een normale houding… Op veel wateren in Vlaanderen zijn belly boats helaas niet of niet meer toegestaan. En daar is onder de roofvissers veel om te doen. Volgens mijn ervaring komt dit vooral door de onwetendheid van sommige instanties. Terwijl er wel aan andere waterrecreatie wordt gedaan. Zeilen, suppen, kajakken… geen probleem. Maar de belly boat lijkt gevaarlijk, lijkt niet wendbaar, dus dat is het ook.’ Of dat is toch wat in de meeste gevallen de reden is om weggestuurd te worden. Het grote probleem is de grijze zone in de regelgeving en de mogelijke interpretatie daarvan door zowel gebruikers als werknemers van de bevoegde instanties. Er zijn geen richtlijnen, geen afspraken, of meestal toch te weinig. In Nederland kan je bijvoorbeeld bijna overal en naast de professionele en recreatieve scheepvaart genieten van deze prachtige hobby.


Enkele tips: Ga je op een kanaal met scheepvaart, zorg ervoor dat je te allen tijde over een motor met goed opgeladen accu beschikt, ga daarbij nooit verder van je wagen af dan dat je kan terugkeren voor je de helft van je accu hebt verbruikt. Begin ook altijd tegen wind en/of stroming in. Dan kan je altijd terug! Draag te allen tijde een zwemvest. Niet voor het risico om van de boot te vallen, maar tijdens het in- en uitstappen zorgt dit voor zekerheid. En het allerbelangrijkste: heb respect voor de verkeersregels. Schippers hebben ALTIJD voorrang. Wees hoffelijk en oplettend. Zorg voor uw zichtbaarheid. Koop een Groene of rode belly boat, gebruik op waterwegen een fluo hesje…

Ik hoop met dit artikel toch enkele mensen overtuigd te hebben van deze prachtige manier van roofvissen.

Als je er ooit aan begint, succes en keep it safe! En bovenal, voor IEDEREEN die aan het water komt: CATCH AND RELEASE PLEASE! Zorg voor ons visbestand en de hengelsport, laat jouw vangst terug vrij zodat ook ander vissers ervan kunnen genieten.


Olivier Lisarde.

68 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Kramsvogel.

bottom of page